Четири eTwinning проекти приключиха през лятото на 2019г. Четири награди Знак за качество бяха присъдени преди броени часове. Имаме повод за гордост, защото започваме новата учебна година с признание за отличната работа на всички участници в проектите през миналата и с поглед към следващата, когато отново ще защитаваме званието eTwinning училище.
Какви проекти са отличените?
1/ През 2017 г, по повод на тогава все още предстоящата година, отредена два града – Пловдив и Матера – да съберат в себе си цвета на Европа и да се превърнат в Европейски столици на културата, нашето училище установи връзка с италианското училище “E. Duni – C. Levi„ от град Матера, и стартирахме eTwinning проект “When two cities mean Europe”. В продължение на две години учениците от сегашния 12 Д клас издирваха и се запознаваха с материали за двата града. Във видеоконферентна връзка учениците осъществиха истинско състезание с въпроси за историята и забележителностите на Пловдив и Матера, от което и двата класа излязоха като победители. Моите участници в проекта превеждаха от български на английски език любопитни статии, създаваха и решаваха тематични кръстословици. За да покажат любимите си места в града, учениците от сегашния 12 Д клас се разходиха из града и снимаха видео-клипове с почти професионално качество, в които представиха на партньорите си Капана, Акведукта, хълмовете на Пловдив, Малката Базилика, Стария град. Чрез интелигентни въпроси, отправени в интервюта към обикновени граждани или членове на местната власт в Пловдив и Матера, бяха откроени наболелите проблеми на градовете, свързани с подготовката за събитието непосредствено преди откриването на годината на двата града.
Емоциите около церемониите за откриването бяха споделени в страниците на проекта. Но не само! Оказа се, че с една от италианските ръководителки на проекта, г-жа Мария Тереза Аспрела, гледаме едновременно церемонията на Матера, всяка в дома си. Видях, че е на линия, обадих й се, и оттам насетне сякаш разстоянието се стопи – двете заедно се възхищавахме и обсъждахме въздушните акробати или магическите фигури, реещи се над скалния град. Усещането вече беше различно, споделено.
Кулминацията на проекта беше създаването на триезичен английско-български-италиански разговорник на туриста в столица на културата. В споделен документ учениците ни предложиха и превдоха фрази от първа необходимост в чуждоезична страна и място. Следващият етап изискваше практика: моите ученици проговориха италиански в ролята на туристи, а италианските ни партньори – български. Мини-разговорника и клиповете можете да разгледате чрез електронната книжка, създадена с помощта на инструмента Ourboox –
https://www.ourboox.com/books/english-bulgarian-italian-phrasebook/
2/ Вторият награден двугодишен проект съпътстваше Еразъм+ Проекта на гимназията – “Teaching Materials and Activities for UNESCO schools”. Сътрудничеството между ученици от 5 страни: Нидерландия, България, Франция, Германия и Обединеното Кралство, беше ясно демонстрирано чрез специално създадени дейности, тествани по време на двете събития, предназначени за това, а впечатляващите общи продукти: благотворително събитие за деца на бежанци в Германия, общи презентации, създадени песни, плакати, скечове и други материали, създадени по време на проекта, ще бъдат в помощ на други ученици от горен курс в ЮНЕСКО училища.
3/ Третият проект изработихме с учениците от сегашен 9 Е клас само в рамките на втория срок. Проектът “ ecoFashion for eTwinners” беше насочен към опазването на околната среда от неочаквана гледна точка. След издирване и запознаване с някои видео-материали, учениците се изненадаха да установят, че с нещо безкрайно необходимо в ежедневието – облеклото – можем да увреждаме околната среда. Съвместно с италианските ни партньори от Катанзаро и френските от Сарлат, Франция, потърсихме начини за повторно използване на стари или умалели дрехи, вместо да бъдат изхвърляни и така да вредят на околната среда. В нарочни занятия част от учениците развихриха въображението си, за да вдъхнат нов живот на дрехите, които бяха донесли – стар панталон се превърна в модерна пола, трикотажна рокля оживя като симпатична жилетка, няколко “скучни” тениски и дънки придобиха модерен и атрактивен вид, детски дънки се превърнаха в удобна чанта с множество джобове. Своеобразно модно дефиле устроиха ученички от класа, които демонстрираха творенията се по време на нарочно събитие в края на м. юни, посветено на разпространението на резултатите от проектите, на което присъстваха ученици, учители и ръководството на гимназията. Всички ученици от класа участваха със свои идеи в състезанието за създаване на лого на проекта. Въпреки, че и предложенията на партньорите ни бяха достойни конкуренти, едно от българските предложения зае мястото си като лого на проекта.
4/ На последно място, но само в списъка, ще ви представя проекта на сегашния 10 Е клас.
“C for Children, R for Rights: creative illustrated stories” тръгна от Конвенцията на ООН за Правата на Детето. Партнирахме си с училища от Испания, Полша, Турция, Грузия и Франция, като любопитното беше, че френските ни партньори бяха отдалечени на над 10 000 километра от Париж. Те бяха от училище, разположено на остров Реюнион, френска територия, разположена на изток от остров Мадагаскар в Индийския океан.
Първоначално учениците се запознаха с правата си, учредени в Конвенцията, и ги популяризираха из гимназията на 20 ноември – Международният ден на Правата на детето чрез отделни права, скрити в QR кодове. Основната дейност на проекта се състоеше в креативно създаване на истории за деца с нарушени и/или защитени права. Моите ученици работиха в няколко малки групи, които започнаха и в последствие довършиха историите, като дадоха насоки за продължението, а друга група продължаваше да пише съгласно указанията. В резултат имахме налице пет интересни истории, сътворени в истинско сътрудничество. На следващия етап от проекта, всеки от партньорите си избра “чужди” разкази, които да илюстрира. Създадоха се комикси, плакати, рисунки с различни техники. Крайният продукт беше впечатляващ сборник с 29 разкази на ученици, обогатени с над 120 илюстрации, който може да се види на адрес https://joom.ag/5ybe .
С този проект кандидатстваме за Наградите на eTwinning България в категория – проект по темата на годината, Демократичното участие.
Не мога да не се гордея с постиженията на моите ученици. Те не спират да показват своя интелект и талант, своите отворени към света сърца и умове. Работата по проекти в най-голямата европейска платформа за сътрудничество между училищата – eTwinning – продължава с нови интересни проекти – “Are we so different?” и “smART Democracy!: Creativity to promote Democratic Participation”.
Защо не участвате и вие? Станете итуинъри и стартирайте и вие интересен проект! Ще се убедите, че ученето чрез проекти е забавно, лесно и полезно!
Мая Кюлевчиева