С края на учебната година 21 ученици от 9 д клас приключиха участието си в eTwinning проекта „Как се провеждат научни изследвания? Научният метод, приложен към различни изследователски направления в науката“. Проектът бе регистриран м. януари от г-жа Траянова и колежката й Изабел Хереро Лопес от Професионална гимназия ”Маркиз дьо Сантилиана” гр. Кантабрия. В последствие се присъединиха ученици от Италия и Турция. Класът се впусна в завладяващо пътешествие в света на научните изследвания заедно с още 35 техни връстници. Независимо дали провеждаха физични или химични експерименти, учениците се научиха да откриват причинно-следствени връзки чрез задаване на въпроси, тестване на хипотези, внимателно събиране и изследване на доказателствата. Те идентифицираха независимата, зависимата и контролируемите променливи по време на реализиране на проекти. Развиха умения за наблюдение, анализ, комуникация и работа в екип. Подготвиха завладяващи дигитални продукти, представящи резултатите от изследванията си, включително електронни книги, видео презентации, плакати и видеа и ги споделяха за ползване и обсъждане с партньорските групи. Обмениха съвместна игра Kahoot. Проектът се оказа ценен опит за ученици и учители, защото предостави възможност за обмен на идеи при проектно обучение по природни науки.
Освен задължителните по учебна програма лабораторни упражнения, учениците от 9 д клас изследваха в STEM центъра влажност на почва чрез електрични вериги, електропроводимост на различни вещества, процесите дифузия, топене и кипене, абсорбция на звук от различни материали, брауново движение, наблюдавано с микроскоп, свързваха вериги с полупроводникови елементи за измерване на физични величини. Научиха се да ползват смарт телефоните си като преносими лаборатории и да измерват величини и анализират графики чрез приложенията phyphox и arduino science journal. Вчера те получиха сертификати за участие.