В рамките на традиционния училищен Еко ден учениците от IX-ти “З” клас на Езикова гимназия “Иван Вазов” – град Пловдив, бяха въвлечени в едно забавно интелектуално приключение – образователна игра с карти “Климатична фреска”.
Интерактивният и иновативен начин за придобиване на ключови знания, свързани с екологията и климатичните промени, базиран на идеята за учене чрез игра и преживяване е в основата на идеята на госпожа Ася Полянкова – учител по италиански език, и на господин Тодор Атанасов – заместник-директор УД, която бе реализирана от тях с учениците от IX-ти “З” клас като част от училищната стратегия за мотивация на учениците за повишаване на резултатите от международното изследване PISA по природни науки.
Климатичната фреска е настолна игра с 42 карти, всяка от които представлява фактор за изменението на климата. Благодарение на нея участниците преминават през увлекателен процес, който им помага да открият връзката между причините и последствията, свързани с изменението на климата и да потърсят възможни решения за излизане от кризата.
Играта продължи два часа, които преминаха неусетно за учениците, които подредиха фреската с помощта на фасилитаторите. Първият етап от интерактивната дейност залага на рефлексията и по време на него участниците получиха общ поглед върху науката за климата. Във втория етап участниците трябваше да проявят своята креативност, защото в тази част те те трябваше да изчертаят връзките между картите, за да се увеличи способността на участниците да визуализират причините и последствията от изменението на климата. Това именно е и етапът, който често има най-силно въздействие върху хората, защото чрез него те осъзнават колко сериозни могат да бъдат последствията и че те надхвърлят ефектите върху околната среда, засягайки човешкото здраве, световната бедност, проблемът с глада и много други. Емоционалното послание се засилва и от факта, потвърден от IPCC, че последствията вече засягат милиарди хора по света.
В третия етап започна и най-активната, лидерска част от играта – разглеждане на възможните решения, които учениците обсъдиха на индивидуално, колективно или секторно ниво. Точно в този момент всеки от участниците допринася с индивидуалните си знания за колективното вземане на решение, което за участниците в играта се превърна в истинска, емоционална и ползотворна дискусия. По този начин се осъществи и най-голямата задача на интерактивната игра – интелектуален обмен, който даде допълнителни знания и нови гледни точки на участниците по тази изключително важна за нашето съвремие тема.
Организаторите на играта не скриха задоволството си от постигнатото от учениците, което ги мотивира допълнително, за да приложат този подход и с други паралелки от училището.