С голямо вълнение обявяваме старта на проекта „Дигитални измерения на въздуха“, който ще даде възможност на учениците от 9 „Д“ клас да се включат в реално научно и технологично изследване, свързано с един от най-актуалните екологични проблеми – замърсяването на въздуха.
Защо този проект е важен?
Проектът не само ще задълбочи знанията на учениците в областта на природните науки и технологиите, но и ще им даде възможност да прилагат на практика концепции от различни дисциплини. Освен това той е ключова част от училищната мотивационна стратегия за подготовка и участие в PISA 2025, тъй като обединява умения за критично мислене, анализ на данни и интердисциплинарен подход към реални проблеми.
Какво включва проектът?
✅ Изграждане на две станции за измерване на качеството на въздуха, базирани на модерни сензорни технологии.
✅ Събиране, анализ и визуализация на данни за фини прахови частици (PM2.5 и PM10), които са основен индикатор за замърсяването на въздуха.
✅ Интегриране на знания от химия, физика и информационни технологии чрез работа по реален проект.
✅ Развитие на дигитални и изследователски умения, които ще помогнат на учениците в бъдещата им академична и професионална реализация.
Кои учители участват в проекта?
Милена Пеева, преподавател по Химия и опазване на околната среда – ще ръководи научните изследвания и анализа на замърсителите.
Дафинка Русинова-Кантарджиева, преподавател по Физика и астрономия – ще насочи учениците в разбирането на физическите принципи на измерването и оптималното разположение на станциите.
Светла Илиева и Диана Николова, преподаватели по Информационни технологии – ще ръководят техническата част на проекта, включително програмиране, свързване към мрежата и анализ на събраните данни.
Визията зад проекта
Идеята за проекта идва от г-н Тодор Атанасов, заместник-директор на гимназията, който споделя:
️ „Проектът цели не само да разшири знанията на учениците по природни и технологични науки, но и да ги ангажира с реален екологичен проблем, който засяга всички нас. Чрез този подход те ще развият умения за анализ на данни, критично мислене и дигитални компетентности, които са ключови за тяхното бъдеще.“
Какво предстои?
Начален етап: В първите три седмици на втория срок учениците ще работят активно в часовете по химия, физика и информационни технологии, за да изградят и настроят измервателните станции.
Събиране и анализ на данни: След внедряването на станциите ще започне наблюдение и обработка на данните в реално време.
Финална презентация: В края на проекта учениците ще представят своите анализи и изводи на специално събитие, което ще бъде отворено за учители, родители и гости.
Очаквайте скоро още новини за нашия прогрес и резултатите от измерванията!